REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
W WIELU
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Niniejszy regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa cele, zadania, strukturę i zakres działania Środowiskowego Domu Samopomocy w Wielu.
- Ilekroć w dalszych przepisach regulaminu jest mowa o:
- ŚDS lub Domu – należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy z siedzibą w Wielu, adres: 83-441 Wiele, ul. Derdowskiego 1.
- Kierownik – należy przez to rozumieć Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Wielu,
- Zespole – należy przez to rozumieć zespół wspierająco – aktywizujący, w skład którego wchodzi kierownik ŚDS i pracownicy merytoryczni świadczący usługi w ŚDS.
§ 2
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Wielu działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. 2023 poz. 901 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 19 sierpnia o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U z 2022 poz. 2123 z póź. zm.)
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dni 9 sierpnia 2010 roku w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. z 2020 poz. 249 z póź. zm.)
- Zarządzenia Wojewody Pomorskiego z dnia 21 lutego 2022 roku w sprawie sposobu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej – prowadzenie ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi: środowiskowych domów samopomocy, klubów samopomocy w województwie pomorskim (Dz.U. z 2023 poz. 901 z póź. zm.)
- Przepisów Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy w Wielu – Uchwała Nr IX/67/2019 Rady Gminy z dnia 26 września 2019 r. oraz Uchwała Nr XXVI/213/21 Rady Gminy Karsin z dnia 25 listopada 2021 r.
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U z 2023 poz. 1270 z póź. zm.)
- Ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2023 poz. 120 z póź. zm.)
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U z 2023 poz. 40 z póź. zm.)
- Rozporządzenia Ministrów Finansów z dnia 16 stycznia 2014 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2022 poz. 144 z póź. zm.)
- Innych aktów prawnych regulujących zadania gminy w zakresie prowadzenia ośrodków wsparcia.
Rozdział II
CELE I ZADANIA
§ 3
- ŚDS jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną gminy, realizującą zadania z zakresu pomocy społecznej.
- Cele i zadania działalności Domu określa Statut ŚDS w Wielu.
- Postanowienia Regulaminu odnoszą się do wszystkich uczestników oraz pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy w Wielu bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.
Rozdział III
POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
§ 4
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Wielu jest ośrodkiem wsparcia dziennego typu A i B, przeznaczony dla osób dorosłych przewlekle chorych psychicznie oraz z niepełnosprawnością intelektualną i wykazujących inne przewlekle zaburzenia czynności psychicznych.
- ŚDS obejmuje wsparciem osoby niepełnosprawne z terenu gminy Karsin, dopuszcza się przyjęcie osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu innej gminy w drodze porozumienia.
- ŚDS przeznaczony jest dla minimum 15 uczestników.
- ŚDS może przyjąć więcej osób w celu pełnego wykorzystania miejsc i związanej z tym możliwości świadczenia usług dla dodatkowych osób w przypadku czasowych przerw w uczęszczaniu oraz częstych nieobecności uczestników, trwających przez okres dłuższy niż 10 dni roboczych.
- ŚDS działa od poniedziałku do piątku od 7.30 do 15.30 za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- Zajęcia z uczestnikami prowadzone są co najmniej 6 godzin dziennie, a pozostały czas może być przeznaczony na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, prowadzenie dokumentacji czy zorganizowanie przywozu i odwozu uczestników.
- Dopuszcza się prowadzenie dodatkowych zajęć kulturalnych, sportowych i turystycznych w godzinach popołudniowych oraz w dni wolne od zajęć oraz przesunięcie godzin otwarcia w przypadku zaistniałych okoliczności po wcześniejszym uzgodnieniu z uczestnikami oraz ich opiekunami / rodzinami.
- ŚDS może zapewnić w miarę możliwości swoim uczestnikom usługi transportowe polegające na dowożeniu na zajęcia i odwożeniu po zajęciach z miejsca zamieszkania lub miejsca uzgodnionego z kierownikiem ŚDS. Uczestnik może samodzielnie dojeżdżać lub dochodzić na zajęcia. Rodzice/opiekunowie prawni uczestnika mogą we własnym zakresie dowozić lub odbierać uczestników na podstawie wcześniejszych ustaleń z kierownikiem ŚDS lub osobą wyznaczoną do kontaktu z rodzicami/opiekunami.
- W przypadku braku możliwości dowozu uczestników na zajęcia samochodem ŚDS rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek w miarę możliwości zadbać o obecność podopiecznego ma zajęciach ŚDS.
- Po uzgodnieniu z uczestnikami lub ich rodzicami/opiekunami prawnymi dopuszcza się możliwość zamknięcia ŚDS na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym, po uprzednim poinformowaniu jednostki prowadzącej oraz Wydziału Polityki Społecznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Rozdział IV
ZAKRES DZIAŁAŃ
§ 5
- Do podstawowych zadań ŚDS należy:
- podtrzymywanie i rozwijanie u osób z zaburzeniami psychicznymi umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia;
- organizowanie zajęć dostosowanych do stanu zdrowia, sprawności psychofizycznej i szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności;
- pobudzenie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych;
- wsparcie terapeutyczne i psychologiczne;
- kształtowanie i rozwijanie lub podtrzymywanie umiejętności samoobsługi, zaradności życiowej i funkcjonowania w życiu codziennym.
- Dom realizuje swoje zadania poprzez działania wspierająco – aktywizujące, które obejmują:
- uczestnictwo podopiecznych w organizowanych zajęciach indywidualnych, podgrupach lub grupach oraz w spotkaniach całej społeczności;
- organizację czasu pobytu z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości i zainteresowań;
- integrację ze środowiskiem lokalnym;
- współpracę z rodzinami i opiekunami uczestników ŚDS.
Rozdział V
ZAKRES ŚWIADCZONYCH USŁUG
§ 6
- Usługi świadczone przez ŚDS obejmują w szczególności:
- trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi,
- trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowania pozytywnych reakcji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury, etc.,
- trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych, rozwijanie zainteresowań już nabytych,
- trening umiejętności komunikacyjnych z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami komunikacji werbalnej,
- poradnictwo psychologiczne,
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
- pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, w razie potrzeby pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia,
- terapię ruchową, w tym: ćwiczenia ogólnousprawniające, zajęcia sportowe, turystykę i rekreację,
- możliwość zapewnienia uczestnikom skierowanym na pobyt dzienny spożywania gorącego posiłku przygotowanego w ramach treningu kulinarnego,
- inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia pracy, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
- Zajęcia w ŚDS odbywają się indywidualnie, w podgrupach i grupach.
Rozdział VI
DOKUMENTACJA ŚDS
§7
- W celu dokumentowania świadczonych usług w ŚDS prowadzona jest dokumentacja zbiorcza oraz indywidualna dla każdego uczestnika, zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
- Dokumentacja zbiorcza zawiera:
- ewidencję uczestników;
- obecności w Domu zatwierdzone podpisem uczestnika lub upoważnionego pracownika ŚDS;
- dzienniki dokumentujące pracę zespołu wspierająco – aktywizującego, w którym odnotowuje się zajęcia prowadzone danego dnia, zgodnie z tygodniowym planem dnia oraz ustaleniami kierownika ŚDS;
- ewidencję byłych uczestników;
- protokoły z odbytych posiedzeń zespołu wspierająco – aktywizującego;
- informację o okresie nieobecności uczestnika (lista obecności);
- archiwum akt byłych uczestników ŚDS oraz decyzję uchylającą z ŚDS.
- Dokumentacja indywidulana uczestnika stanowi dokumentację wewnętrzną ŚDS i jest gromadzona do celów realizacji przyjętego dla uczestnika indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego oraz okresowej oceny jego wyników i zawiera:
- dokumenty stanowiące podstawę zakwalifikowania osoby niepełnosprawnej do uczestnictwa w ŚDS: podanie o przyjęcie do ŚDS, zaświadczenie od lekarza rodzinnego o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w ŚDS, decyzję administracyjną kierującą uczestnika na zajęcia, orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, opinię neurologiczną i/lub psychiatryczną lub okresowe oceny stanu zdrowia psychicznego wydawanego przez psychiatrę;
- kartę (profil) uczestnika zawierającą informacje tj. wykształcenie, sytuację rodzinną, warunki mieszkaniowe i bytowe uczestnika, etc.;
- dokumentację dotyczącą współpracy z rodzinami/opiekunami prawnymi;
- dokumentację dotyczącą stanu zdrowia uczestnika:
- dokumentacja prowadzona przez ŚDS:
- dziennik dokumentujący pracę terapeutyczną z uczestnikiem - plan treningów zawarty w dzienniku zajęć,
- notatki z przebiegu postępowania wspierająco – aktywizującego dotyczące aktywności uczestnika na zajęciach, jego zachowania, motywacji etc.
- dokumentacja uzupełniająca:
- informację o przyczynie dłuższej niż dwutygodniowej nieobecności uczestnika,
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych i wykorzystanie wizerunku,
- oświadczenie o zapoznaniu się ze statutem i regulaminem ŚDS,
- opcjonalnie: wyniki badań/opinie lekarzy specjalistów, wypisy ze szpitala, oświadczenie o świadomym przyniesieniu wyników badań, dyplomy ukończenia szkoły, etc.
- badania prowadzone co pół roku przez zespół terapeutyczny:
- indywidualna karta oceny postępów w procesie terapii,
- karta obserwacji uczestnika,
- arkusz zachowania uczestnika wg B. Markowskiej.
- indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego zaakceptowany i podpisany przez uczestnika lub rodzica/opiekuna wraz z określeniem okresu niezbędnego do jego realizacji;
- sprawozdania z realizacji programów terapeutycznych: roczna ocena (ewaluacja) efektów postępowania terapeutycznego uczestnika wykonana przez zespół wspierająco – aktywizujący, ocena realizacji planu postępowania wspierająco - aktywizującego osiągniętych postępów opracowana przez psychologa;
- Prawo do wglądu do dokumentacji ŚDS ma kierownik oraz pracownicy zespołu.
- Dokumentacja indywidualna może być udostępniona uczestnikom lub rodzicom/opiekunom prawnym po skierowaniu do kierownika pisemnej prośby, a także na wniosek o udostępnienie danych złożony przez instytucje państwowe, tj. GOPS Karsin etc.
- Prawo wglądu do dokumentacji wewnętrznej Domu przysługuje także osobom lub podmiotom uprawnionym do kontroli ŚDS zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 8
- ŚDS w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników, współpracuje w szczególności z:
- rodzinami, opiekunami prawnymi i innymi osobami bliskimi,
- Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
- poradnią zdrowia psychicznego i innymi zakładami opieki zdrowotnej,
- organizacjami pozarządowymi,
- kościołami i związkami wyznaniowymi,
- ośrodkami kultury i organizacjami kulturalni – rozrywkowymi,
- placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych t.j. warsztat terapii zajęciowej,
- innymi osobami i podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
Rozdział VII
WEWNĘTRZNA STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 9
- W ŚDS mogą zostać utworzone następujące stanowiska:
- kierownika,
- instruktora terapii zajęciowej,
- terapeuty zajęciowego,
- opiekuna osoby niepełnosprawnej,
- asystenta osoby niepełnosprawnej,
- inne, odpowiadające rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w ŚDS.
- Pracownicy ŚDS wykonując swoją pracę w szczególności:
- dbają o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność,
- kierują się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania ich godności i prawa do samostanowienia,
- zachowują w tajemnicy informacje dotyczące uczestników,
- przestrzegają obowiązujących regulaminów, procedur i dyscypliny pracy,
- na bieżąco i rzetelnie dokumentują pracę.
§ 10
- Kierownik ŚDS jest zatrudniany i zwalniany przez Wójta Gminy Karsin.
- Kompetencje kierownika określa Statut oraz pełnomocnictwa udzielane przez Wójta Gminy Karsin.
- Do kompetencji Kierownika należy:
- prawidłowa realizacja budżetu i przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
- właściwe zabezpieczenie i racjonalne gospodarowanie majątkowe;
- opracowanie i realizację dokumentów regulujących pracę ŚDS, tj. regulaminu organizacyjnego, programów działalności odrębnych dla każdego typu domu oraz planów pracy na każdy rok;
- dobór kadry i nadzór nad funkcjonowaniem stanowisk;
- kierowanie bieżącą działalnością ŚDS oraz reprezentowanie go na zewnątrz;
- zapewnienie opieki uczestnikom oraz stwarzanie warunków sprzyjających ich rozwojowi;
- wykonywanie innych zadań związanych z profilem placówki.
- W razie nieobecności Kierownika zastępstwo pełni wyznaczona przez niego osoba.
§ 11
- W skład zespołu wspierająco – aktywizującego wchodzą: kierownik, instruktorzy terapii zajęciowej, terapeuci zajęciowi, asystent osoby z niepełnosprawnością, opiekun osoby niepełnosprawnej oraz inni pracownicy odpowiadający rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w ŚDS.
- Do zadań zespołu wspierająco – aktywizującego należy w szczególności:
- realizacja indywidualnych planów wspierająco – aktywizujących, w porozumieniu z uczestnikiem lub jego rodzicem/opiekunem prawnym,
- terminowe realizowanie działań zespołu wspierająco – aktywizującego, zgodnie z programem działalności ŚDS, rocznym planem pracy oraz tygodniowym planem zajęć,
- prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych dla uczestników ŚDS polegających na kształtowaniu, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym,
- angażowanie uczestników w aktywny proces własnego leczenia i przestrzegania zaleceń lekarskich, zaleceń dietetycznych i zdrowego stylu życia,
- prowadzenia merytorycznej dokumentacji podopiecznych ŚDS,
- pomoc w rozwiązywaniu problemów uczestników,
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami lub opiekunami,
- planowanie i organizowanie zajęć terapeutycznych oraz imprez integracyjnych;
- opracowanie rocznej oceny realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego i osiągniętych rezultatów,
- rehabilitacja społeczna zmierzająca do ogólnego rozwoju podopiecznych ŚDS;
- organizacja działań profilaktycznych, sportowych i rekreacyjnych;
- zapewnienie bezpieczeństwa podczas prowadzenia zajęć;
- promowanie twórczości uczestników ŚDS w środowisku lokalnym;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika ŚDS lub wynikających z przepisów prawnych.
- Pracę zespołu wspierająco – aktywizującego podczas realizacji planów wspierająco – aktywizujących oraz prowadzonych badań koordynuje psycholog.
§ 12
Do zadań psychologa należy:
- dokonanie diagnozy dotyczącej nowo przyjętych uczestników,
- zalecanie form oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych personelowi terapeutycznemu w odniesieniu do poszczególnych uczestników,
- opracowanie indywidualnych planów wspierająco – aktywizujących oraz koordynowanie działań mających na celu ich wdrażanie,
- roczna analiza postępów uczestników na podstawie opracowanych przez zespół okresowych badań,
- inne zadania zlecone przez Kierownika.
§ 13
Do zadań instruktorów terapii zajęciowej i terapeutów zajęciowych należy:
- przygotowanie i organizowanie zajęć mających na celu aktywizację i rehabilitację uczestników,
- prowadzenie treningów funkcjonowania w codziennym życiu, treningów umiejętności interpersonalnych i rozwiązywaniu problemów, treningów umiejętności spędzania czasu wolnego,
- zaopatrywanie pracowni w materiały niezbędne do wykonywania przez uczestników różnego rodzaju prac,
- prowadzenie zajęć, opieka nad uczestnikami w trakcie zajęć,
- uczestnictwo w pracy zespołu wspierająco – aktywizującego,
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji pracowniczej,
- uczestnictwo w zajęciach organizowanych poza placówką,
- organizowanie uroczystości kulturalno – rozrywkowej,
- promowanie ŚDS w społeczności lokalnej i ponadlokalnej,
- inne zadania zlecone przez Kierownika.
§ 14
Do zadań asystenta osób z niepełnosprawnością, opiekuna osoby niepełnosprawnej oraz innych pracowników odpowiadających rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w ŚDS należy:
- zapewnienie opieki uczestnikom ŚDS, którzy ze względu na swoją niepełnosprawność mają znacznie ograniczone możliwości udziału w treningach umiejętności społecznych i wymagają przede wszystkim zagwarantowania usług opiekuńczych,
- prowadzenie treningów funkcjonowania w codziennym życiu, treningów umiejętności interpersonalnych i rozwiązywaniu problemów, treningów umiejętności spędzania czasu wolnego,
- zaopatrywanie pracowni w materiały niezbędne do wykonywania przez uczestników różnego rodzaju prac,
- prowadzenie zajęć, opieka nad uczestnikami w trakcie zajęć,
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji pracowniczej,
- uczestnictwo w zajęciach organizowanych poza placówką,
- organizowanie uroczystości kulturalno – rozrywkowej,
- promowanie ŚDS w społeczności lokalnej i ponadlokalnej,
- inne zadania zlecone przez Kierownika.
§ 15
Szczegółowy zakres czynności pracowników wymienionych w § 9 określony jest w opisie stanowiska pracy w aktach osobowych, natomiast przysługujące prawa zostały ujęte w odrębnych przepisach tj. Regulamin pracy Śds, Kodeks Pracy, Zarządzenia Kierownika Domu, etc.
Rozdział VIII
GOSPODARKA FINANSOWA ŚDS
§16
- Dom jest jednostką budżetową prowadzącą gospodarkę finansową na zasadach określonych ustawą o finansach publicznych.
- Podstawą gospodarki Domu jest zatwierdzony plan finansowy.
- Kontrolę nad prawidłową gospodarką finansową sprawuje Wójt Gminy Karsin, a za gospodarkę finansową odpowiada Kierownik ŚDS.
- Obsługę finansową Domu, w tym zbiorczą i do celów sprawozdawczych, realizuje główny księgowy zatrudniony w Środowiskowym Domu Samopomocy.
- Obsługę kadrową realizuje Urząd Gminy w Karsinie.
- Działalność ŚDS finansowana jest jako zadanie zlecone ze środków Wojewody Pomorskiego. Dopuszcza się możliwość finansowania ŚDS ze środków własnych gminy.
- Działalność ŚDS może być wspierana przez sponsorów i uzupełniana przez wolontariuszy na zasadach ustalonych przez Kierownika.
- Nadzór nad bieżącą działalnością ŚDS sprawują:
- kierownik – w pełnym zakresie,
- księgowy w sprawach gospodarki finansowej.
Rozdział IX
TRYB KIEROWAMNIA I WARUNKI PRZYJĘCIA UCZESTNIKA
§17
- ŚDS obejmuje wsparciem osoby z zaburzeniami psychicznymi oraz osoby z niepełnosprawnością intelektualną skierowanymi na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Karsinie w porozumieniu z Kierownikiem Domu.
- Wniosek o przyjęcie do ŚDS osoba zainteresowana, jej rodzic bądź opiekun prawny składa w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie do Środowiskowego Domu Samopomocy,
- Pobyt w Domu następuje za pisemną zgodą osoby zainteresowanej uczestnictwem lub jej rodzica/opiekuna prawnego.
- Do wniosku należy dołączyć orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub neurologa o występujących zaburzeniach psychicznych oraz zaświadczenie lekarza rodzinnego o braku przeciwwskazań do uczestnictwa z zajęciach w ŚDS wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.
- Kierownik ŚDS w uzgodnieniu z osobą zainteresowaną oraz Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej ustala termin przyjęcia do ŚDS.
- Do ŚDS nie są przyjmowane osoby, które:
- ze względu na swój stan zdrowia wymagają specjalistycznego leczenia,
- wymagają specjalnych warunków bezpieczeństwa oraz organizacyjnych, których zapewnienie nie jest możliwe przez ŚDS, zagrażają własnemu życiu i zdrowiu oraz życiu i zdrowiu innych osób korzystających z zajęć w ŚDS.
- Uczestnik, który w sposób rażący, nagminnie narusza ustalone normy współżycia albo stanowi zagrożenie dla zdrowia psychicznego lub fizycznego innych uczestników oraz pracowników ŚDS może zostać skreślony z listy uczestników ŚDS.
- Kierownik zwraca się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Karsinie z wnioskiem o uchylenie decyzji administracyjnej, kierującej na zajęcia do ŚDS zgodnie z przyjętą procedurą pozbawienia osoby prawa do pobytu w ŚDS
- Skreślenie uczestnika z zajęć w ŚDS odbywa się na podstawie uchylenia decyzji administracyjnej kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Karsinie.
- Rezygnacja uczestnika z zajęć może nastąpić w formie pisemnej, zgłoszonej bezpośrednio do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Karsinie z powiadomieniem ŚDS lub wpływa bezpośrednio do ŚDS.
- Odpłatność za pobyt uczestników w ŚDS regulują przepisy o ustawie o pomocy społecznej.
Rozdział X
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKA
§ 18
Uczestnicy ŚDS mają prawo do:
- samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach dotyczących jej osoby, za wyjątkiem osób ubezwłasnowolnionych (decyzję podejmuje opiekun prawny);
- korzystania z wszystkich dostępnych form terapii pomocy oferowanych przez ŚDS, zmierzających do poprawy jego funkcjonowania w środowisku społecznym;
- terapii i rehabilitacji zgodnie z jego indywidualnym planem wspierająco – aktywizującym;
- indywidualnego postępowania wspierająco – aktywizującego dostosowanego do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych;
- godnego i równego traktowania przez pozostałych uczestników i pracowników ŚDS;
- zachowania w tajemnicy spraw ich dotyczących;
- wsparcia w dążeniu do samorealizacji i samodzielności;
- przebywania poza terenem ŚDS po uprzednim zgłoszeniu pracownikowi ŚDS i podpisaniu się w zeszycie wyjść;
- zgłaszania i uczestnictwa w realizacji inicjatyw zmierzających do coraz lepszego funkcjonowania ŚDS;
- zgłaszania skarg na działalność ŚDS do Kierownika placówki.
§19
Uczestnicy mają obowiązek:
- uczestniczyć w zajęciach systematycznie, aktywnie i zgodnie ze swoimi możliwościami psychofizycznymi;
- uczestniczyć w indywidualnym planie postępowania wspierająco – aktywizującego, współpracować z zespołem wspierająco – aktywizującym w procesie szeroko rozumianej rehabilitacji,
- przestrzegać zasad i norm współżycia społecznego oraz ustalonego w ŚDS porządku;
- dbać o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz utrzymanie porządku w miejscu prowadzonych zajęć;
- potwierdzenie własnym podpisem ewidencji obecności w Domu. W przypadku niezdolności do samodzielnego podpisu obecność uczestnika potwierdza upoważniony przez kierownika Domu członek zespołu;
- uczestnik ma obowiązek usprawiedliwienia nieobecności oraz w miarę możliwości ich wcześniejszego zgłaszania;
- dbać o sprzęt i urządzenia przeznaczone do wspólnego użytku;
- przestrzegać norm i zasad współżycia społecznego, w tym kulturalnego zachowania wobec pozostałych uczestników i pracowników;
- przestrzegać zakazu wnoszenia, sprzedaży, posiadania i spożywania napojów alkoholowych i środków odurzających na terenie ŚDS;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
- uczestniczyć w prostych pracach na rzecz Domu.
§ 20
Na terenie ŚDS zabrania się:
- spożywania alkoholu i przebywania pod wpływem alkoholu, zażywania narkotyków i innych środków odurzających oraz przebywania pod ich wpływem;
- stosowania przemocy słownej i fizycznej;
- palenia papierosów i e-papierosów;
- zachowań niezgodnych z zasadami współżycia społecznego;
- samodzielnie uruchamiać urządzania, maszyny lub inne urządzenia mogące zagrażać zdrowiu lub życiu.
§ 21
W przypadku, gdy uczestnik nie przestrzega zapisów regulaminy, a w szczególności:
- w sposób uderzająco naganny zachowuje się wobec uczestników i pracowników ŚDS (używanie wulgarnych słów, powtarzająca się agresja fizyczna, psychiczna, zastraszanie, obrażanie, znieważanie);
- nie przestrzega zakazu spożywania alkoholu, narkotyków, środków odurzających na terenie ŚDS;
- nie dba o mienie ŚDS, niszczy wyposażenie ŚDS, dokonuje kradzieży rzeczy stanowiących wyposażenie ŚDS otrzymuje:
- upomnienie pisemne,
- pisemne ostrzeżenie o możliwości usunięcia z listy uczestników ŚDS,
- decyzję o usunięciu z listy uczestników ŚDS – po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego przez uprawniony organ do wydawania decyzji o skierowaniu do placówki. Kierownik Domu – po uzgodnieniu z zespołem wspierająco – aktywizującym może wnioskować do w/w organu o wszczęcie postępowania w w/w sprawie.
§ 22
ŚDS nie ponosi odpowiedzialności materialnej za pieniądze i przedmioty wartościowe wnoszone przez uczestników ŚDS oraz za szkody wynikłe z działania osób nie będących pracownikami ŚDS.
§ 23
Za czynności wykonywane przez uczestników w ramach zajęć z surowców i materiałów będących własnością ŚDS nie przysługuje wynagrodzenie.
§ 24
Przedmioty wykonane w ramach terapii zajęciowej z surowców ŚDS stanowią własność placówki. O przeznaczeniu tych przedmiotów decyduje Kierownik placówki. Przedmioty wykonane w ramach terapii zajęciowej stanowią własność uczestnika, jeśli poniósł on koszty surowca i zużytego materiału.
Rozdział XI
POSTANOWNIA KOŃCOWE
§25
W sprawach uwag, skarg i wniosków Kierownik ŚDS przyjmuje codziennie w godzinach otwarcia ŚDS.
§ 26
Osoby korzystające z usług ŚDS oraz pracownicy mają obowiązek zapoznania się z regulaminem ŚDS i przestrzegania jego postanowień oraz potwierdzić podpisem przyjęcie do wiadomości i stosowania.
§ 27
Niniejszy regulamin został uzgodniony z Wojewodą Pomorskim.
§ 28
Wszystkie zmiany regulaminu będą wprowadzane w trybie właściwym do jego nadania.
Treść Regulaminu Organizacyjnego Środowiskowego Domu Samopomocy w Wielu